Zajęcia poświęcone są zastosowaniom biblioteki OpenGL (wersja 2.1 oraz wyższe w profilu zgodnościowym) w grafice interaktywnej i wizualizacji. Wybór biblioteki OpenGL jest podyktowany jej dużymi możliwościami oraz tym, że jest dostępna na wiele platform systemowych (Windows, Linux, Mac OS). Ponadto biblioteka OpenGL jest podstawą do różnych jej odmian:

  • OpenGL ES (odmiana dla systemów wbudowanych),
  • WebGL (odmiana dla przeglądarek internetowych),
  • OpenGL SC (odmiana do zastosowań, w których potrzebujemy wysokiej niezawodności, np. systemy medyczne, awionika).

W ramach zajęć przybliżone zostaną podstawy OpenGL:

  • podstawowe prymitywy geometryczne,
  • przekształcenia i ich stos,
  • zasada działania i zastosowanie bufora głębokości,
  • oświetlenie,
  • podstawy teksturowania,
  • kwadryki,
  • krzywe i powierzchnie Beziera oraz NURBS,
  • mieszanie kolorów,
  • bufor szablonowy i akumulacyjny wraz z ich zastosowaniami w generowaniu różnych efektów.

Oprócz podstaw poruszone zostaną również tematy nieco bardziej zaawansowane:

  • różne mechanizmy przyspieszania wyświetlania grafiki (listy wyświetlania, tablice wierzchołków, VBO),
  • interakcja ze sceną 3D za pomocą myszki (przemieszczanie obiektów, obroty obiektów bez tzw. blokady przegubu za pomocą kwaternionów).